Menu

Handige informatie

Op deze pagina vind u informatie over termen die vaak gebruikt worden in de banden en wielen branche.

 

Bandenmaten

 

  1. Breedte: Dit is de eerste getal in de bandenmaat. Het geeft de breedte van de band aan in millimeters. Bijvoorbeeld, in "215/60R16" is de breedte 215 millimeter.

  2. Hoogte/breedteverhouding (aspect ratio): De hoogte van de band wordt uitgedrukt als een percentage van de breedte. Bijvoorbeeld, in "215/60R16" is de hoogte 60% van de breedte. Dit getal geeft de verhouding tussen de hoogte en de breedte van de band aan.

  3. Diameter: Dit is de diameter van de velg waarop de band is gemonteerd, meestal uitgedrukt in inches. In "215/60R16" is de diameter van de velg 16 inch.

  4. Belastingsindex: Dit getal geeft aan hoeveel gewicht een band kan dragen bij de juiste bandenspanning. Hoe hoger het getal, hoe meer gewicht de band kan dragen.

  5. Snelheidsindex: Dit is een letter die de maximale snelheid aangeeft waarmee de band veilig kan worden gebruikt. Verschillende letters staan voor verschillende snelheden. Bijvoorbeeld "V" = 240km/h

Wat is de steekmaat?

 

De steekmaat van een wiel verwijst naar de afstand tussen de bevestigingsgaten (meestal boutgaten) op de velg van een wiel. Het is een belangrijke specificatie bij het kiezen van wielen of velgen voor een voertuig. De steekmaat wordt doorgaans uitgedrukt in millimeters en wordt aangegeven met twee getallen, bijvoorbeeld "5x114.3" of "4x100." Hier is hoe je de steekmaat interpreteert:

  1. Het eerste getal (bijvoorbeeld 5 in "5x114.3") verwijst naar het aantal boutgaten op de velg. In dit geval heeft de velg 5 boutgaten.

  2. Het tweede getal (bijvoorbeeld 114.3 in "5x114.3") geeft de diameter aan van een cirkel die wordt getrokken door de middelpunten van de boutgaten. Dit wordt vaak aangeduid als de "steekcirkel" of "PCD" (Pitch Circle Diameter). In dit voorbeeld is de diameter van de steekcirkel 114.3 millimeter.

Wat betekent ET-waarde?

 

De ET-waarde (ook wel bekend als "offset") van een velg verwijst naar de positie van het montageschijfvlak van de velg ten opzichte van het midden van de velg. De ET-waarde wordt uitgedrukt in millimeters en kan zowel positief als negatief zijn. De ET-waarde is de afkorting van de Duitse term “Einpresstiefe

Hier is hoe de ET-waarde werkt:

  1. Positieve ET-waarde: Een positieve ET-waarde geeft aan dat het montageschijfvlak van de velg meer naar de buitenkant van de velg is verschoven ten opzichte van het midden. Dit betekent dat de velg verder naar binnen komt in de wielkast van het voertuig.

  2. Negatieve ET-waarde: Een negatieve ET-waarde geeft aan dat het montageschijfvlak van de velg meer naar de binnenkant van de velg is verschoven ten opzichte van het midden. Dit betekent dat de velg verder naar buiten komt in de wielkast van het voertuig.

 

Uitlijnen?

Wieluitlijning, ook wel bekend als wielen uitlijnen, is een procedure in de auto-onderhoudswereld waarbij de hoeken van de wielen van een voertuig zorgvuldig worden aangepast om ervoor te zorgen dat ze parallel zijn aan elkaar en loodrecht op de grond staan. Het hoofddoel van wieluitlijning is om de banden in de juiste positie te brengen, zodat ze gelijkmatig contact maken met het wegdek.

Het uitlijnen van de wielen is een belangrijk aspect van auto-onderhoud, omdat een correcte wieluitlijning verschillende voordelen biedt, zoals:

  • Verbeterde wegligging en stabiliteit.
  • Gelijkmatige slijtage van de banden, wat de levensduur van de banden verlengt.
  • Brandstofefficiëntie, omdat de weerstand van de banden op de weg wordt verminderd.
  • Verbeterde veiligheid, omdat het voertuig rechtdoor blijft rijden zonder stuurcorrecties.

 

Wat zijn TPMS sensoren?

 

TPMS staat voor "Tire Pressure Monitoring System" of in het Nederlands "Bandenspanningscontrolesysteem." TPMS-sensoren zijn apparaten die in of op autobanden worden geplaatst om de luchtdruk in de banden te meten en te controleren. Ze zijn ontworpen om bestuurders te waarschuwen wanneer de bandenspanning te laag is, wat kan leiden tot verminderde veiligheid en brandstofefficiëntie.

Er zijn twee soorten TPMS-systemen:

  1. Direct TPMS: Deze systemen gebruiken sensoren die zich binnen elk wiel bevinden. Deze sensoren meten de luchtdruk en sturen de gegevens rechtstreeks naar het TPMS-controlesysteem van de auto. Als de luchtdruk in een band te laag wordt, wordt de bestuurder gewaarschuwd met een waarschuwingslampje op het dashboard.

  2. Indirect TPMS: In tegenstelling tot directe TPMS-systemen maken indirecte TPMS-systemen gebruik van het ABS (Anti-lock Braking System) om veranderingen in de rotatiesnelheid van de banden te meten. Wanneer een band een abnormaal lage druk heeft, zal deze sneller draaien dan de andere banden, wat wordt gedetecteerd door het ABS. Dit kan leiden tot een waarschuwingslampje op het dashboard.